söndag 3 februari 2013

Citrusmarmelad, fläsklägg och scones!

Igår eftermiddag provade jag på att koka marmelad för första gången i mitt liv. Jag hade svårt att veta om man rent av behövde filea ut fruktköttet eller bara dela klyftorna i bitar, så jag gjorde både och. Jag läste på nätet och det är blandad kompott på hur man gör. Receptet hittas här, men jag använda vanliga apelsiner istället för blodapelsiner för det var det vi hade. Det blev några medelstora burkar, alltså mer än vad jag trodde det skulle bli. Som jag också läste, var det svårast att veta då den blev klar. Jag kunde ha haft lite mindre vätska i marmeladen då mina frukter var väldigt saftiga. Marmeladen blev lite lös men väldigt god! Kristoffer ställde sig och bakade scones på morgonen idag. Är han inte underbar? Det var supergott med marmeladen på.













Sedan provade vi på en rätt av Jamie Oliver igår. Det var fantastiskt gott! Det såg gott ut då vi såg det på tv och det blev otroligt lyckat! Det är gjort på fläsklägg. Det låter kanske udda i vissa öron, men ack så gott och saftigt!

Avslutade kvällen med chokladmuffinsbitar, glass, banan, hemmagjord kolasås och bär!


En bild från förra veckan. Sådant som gör en extra pigg på morgonpromenaden är färska rådjursspår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plats för en rad eller två