onsdag 30 januari 2013

Rågsurdegsbröd: försök ett

Efter att ha misslyckats med två surdegsbak i helgen, gjorde jag idag ett nytt försök. Nu med rågsurdegsgrund istället för vetesurdegen. Det är inget fel på receptet jag provade till vetesurdegen, utan jag tror att det var min surdeg som inte var aktiv nog. Rågsurdegen jublade igår när jag tog hand om den och den bubblade till och med över kanten på burken. Den här gången måste det gå bra tänkte jag. På morgonen idag kollade jag till degen, som jäst glädjande mycket. Då fick jag stora förhoppningar inför dagens bak!

Bubbelibubbel

Det började bra. Det jäste fint mellan "vändningarna! Till och med runddrivningen gick när man fick till tekniken, dock tror jag att degen kanske kunde ha varit lite fastare. Min deg var nog lite lös.. Efter tre timmar jäsning skulle man snitta bröden innan de skulle in i ugnen. Detta gick ju mindre bra.. Mina bröd sjönk ihop lite. Jag skulle ha jäst dem i springformarna istället, eftersom jag inte har någon korg. Detta kom jag dock på efter en och en halv timme, då bröden jäst sig för vida för formarna. Nästa gång ska jag göra samma bröd och jäsa dem i formarna. Då tror jag det kanon! Brödet blev gott, syrligt, segt och med en krispig yta.

 

Nu måste vi bara äta en massa bröd så jag får baka ännu mer! (glömde fota när det var gräddat..)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plats för en rad eller två